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[]« Excondicere » (par C. du Cange, 1678), dans du Cange, et al., Glossarium mediae et infimae latinitatis, éd. augm., Niort : L. Favre, 1883‑1887, t. 3, col. 350a. http://ducange.enc.sorbonne.fr/EXCONDICERE
EXCONDICERE, Excusare, satisfacere, purgare se sacramento, affirmare. Capitula Caroli C. tit. 39. ap. Carisiac. ann. 873. § 3 :
Ad mallum veniant, et ibi aut se legaliter, ut permisimus, Excondicant : aut si se Excondicere non potuerunt, quod male fecerint legaliter emendent.
Hincmarus Opusc. 31 :
Quia fratri Hadulfo missaticum tuum commiseris,... de quo missatico non se Excondixit.
Vide Exdicere.
Escondire, Eadem notione. Pactum inter Episcopum Meldensem et Comitem Campan. ann. 1218. in Tabulario Camp. Bibl. Thuan. f. 276. et in Tabular. Eccl. Meldensis fol. 18 :
Et si ad submonitionem prædictam non venerint, Escondient quod non audierint submonitionem, vel emendabunt quod non venerunt. Si autem venerint ad submonitionem, Escondient, vel emendabunt illud quod eis objicietur a Præposito de his quæ pertinent ad mercatorum, etc.
Occurrit ibi pluries. Charta Communiæ Nantoliensis ann. 1233. quæ est Radulphi Comitis Suession. :
Et dicta die tenetur mihi vel servienti meo emendare per 7. sol. et dimid. monetæ Suessionensis, vel se Escondire quilibet, cui admissum imponeretur super alio quam super latrocinio, septima manu hominum. Et si latrocinium imponatur, Escondiet se vicesima una manu hominum. Et si dicta die placiti Excondita non capiam, extunc non potero aliquem super his querelare ; imo omnino extunc quieti et absoluti remanent, quantum ad illa Escondita.
Extractum libri S. Just fol. 27. r°. apud D. Brussel tom. 1. de Feudorum usu pag. 173 :
Abbas S. Michaelis dicebat se non esse submonitum. Serviens in assisia attornatus dicebat se submonuisse eum ad manerium suum de Bretevilla, absentem tamen ; sed serviens, qui custodiebat manerium, dicebat se citasse. Abbas dicebat, quia Baro Regis est, et quod ad vocem talis servientis non debebat intrare legem de Escondicenda submonitione. Judicatum fuit quod debebat.
Illud autem observant, in contentionibus hujuscemodi eum, qui escondierat submonitionem emendam non exsolvisse, licet servientes præsentes essent et jurare parati se submonitionem fecisse, quoniam, ut ait Des Fontaines apud de Lauriere in Glossario,
Leur offre à jurer encontre le serment de ciaux qui Escondirent le semonce ne peut rien faire
. Qua in re eadem erat et franci hominis et villani conditio. Sed cum Dominus propter defectum gagia seu pignora ceperat, si francus homo illa repeteret, ei reddebantur ante escondium, secus autem villano, nisi fuisset prohibitus suo sacramento. Ratio discriminis est juxta laudatum des Fontaines ;
Que moult plus est tenu li frans hom à son Seigneur par le raison de l'iretage, ke li vilains par ses rentes payant, par quoi on puet plus guidier pour le franc hom qui ne sceut pas le semonce, ke pour le vilain
. Quod explicat regulam 30. Institut. Loyselli lib. 1. tit. 1. Curia Generalis Cataloniæ ann. [] 1321. MS. :
De bausiatoribus et traditoribus, qui fidem suam noluerunt Escondire... possint præstare auxilium et favorem reptato volenti se Escondire, sicut possunt alii Barones Cataloniæ.
Vide Bosiare et Intercipere. Chronicon Petri IV. Reg. Aragon. lib. 3. cap. 31 :
E apres mossenyer Gil Royg de Liori dixeren que eren apparellats d'Escondir la fe de Don Petro de Exerica.
Leges Willelmi Nothi vernaculæ cap. 50 :
Si est ascons qui blamez seit dedinz le hundred e 4. humes le retent, si 12. main s'espurget, e se il s'en fuist dedenz la chalenge, li Sire rende sun were : e si l'un chalenge le seignour, que per li s'en seit alé, si s'Escundie sei 6. main, e s'il ne pot, envers li Rei l'ament, et cil soit utlage.
Id est :
Si quis absconsus est, qui intra hundredum accusatus, et a 4. hominibus rectatus sit, duodecima manu se purget, et si fugerit post calumniam, dominus reddat weram suam, et si quis calumniaverit, seu in jus vocaverit dominum, quod per suum factum abierit, purget se sexta manu ; quod si non potest, emendet versus Regem, et sit utlagatus.
Hic enim cæcutiit Seldenus. Adde cap. 16. MS. :
Si que j'en feroie un joise,
De chaude yaue et de fer chaud,
Mais mon Escondire que vaut :
Lasse chaitive mal ostrue.
Alibi :
Gel com jugeront mi baron,
Qui l'en doit faire de larron,
Et con de felon trahitour,
N'en partirés sans mauvais tour,
Se ne vous povés Escondire
De quanque l'en vous voudra dire.
MS. :
Au plet en Champfleury
A la grand departie,
Tuit y sommes semons,
Nuns ne s'en Escondie,
Ne je ne voi nului,
Qui ja s'en essonie.
Interdum ea vox pro vetare usurpatur. Pactum Tongrense ann. 1403. in Magno Recordo Leodiensi pag. 25 :
Lidit fermetteurs ne puissent Escondire de faire leur chace, quant chacun d'eux venra à son tour, de ce afaire, sans mettre en ce Escondit ne empeschement.
Et pag. 57 :
Que li Maire de Liege ne autre li puist deffendre ou Escondire, etc.
Et pag. 41 :
Et de ce ne peut on venir à loy, ne Esconduire nul, se ce n'est pour monstreir paiement par quittance, etc.
Adde pag. 119. Hinc vulgaris vox Esconduire apud nos, pro, aliquem re infecta dimittere, vel repellere.
les Bénédictins de St. Maur, 1733–1736.
Exconditum. Privilegium Fratris Andreæ de Coloors domorum Militiæ templi in Francia Præceptoris ann. 1215. in Tabulario S. Remegii Rem. :
Si maluerimus aliquis Fratrum nostrorum secundum consuetudinem loci illius super hoc faciet Esconditum, ad quam emendam vel Esconditum faciendum tenebimur quotiens fuerimus requisiti.
P. Carpentier, 1766.
Escondist, Damni reparatio, compensatio, quæ parti læsæ tribuitur, in Libert. Castrivil. ann. 1286. apud D. Bouquet tom. 1. Jur. publ. Franc. pag. 414 :
Qui dira lait de cords à autre,... cinc sols d'amande et l'Escondist... Qui clamera homme marié coup, sexante sols, et femme mariée de bon nom, putain, sexante sols et l'Escondist. Escondit,
Denegatio, vulgo Refus, in Lit. remiss. ann. 1413. ex Reg. 167. Chartoph. reg. ch. 273 :
Nonobstant l'Escondit et reffuz fait par icellui Paillole, etc. Esconduit,
alio significatu, in Ch. ann. 1333. inter [] Probat. tom. 2. Hist. Burg. pag. 201. col. 1 :
Promet lidis messire Henris... non mie venir encontre pour lui ne pour autre, ne pourchacier que d'autres y veigne en recaler, ne en Esconduit.
Id est, neque occulte, neque aperte, quod vulgariter dicebant, Ne en repost, ne en appert. Vide supra Apparentia 3.
Escondium. Charta Guillelmi de Marigneo Armigeri ann. 1257 :
Et sciendum est, quod si ego dictus Guillelmus Armiger, vel meum mandatum aliqua animalia sæpe dictorum hominum vel hæredum suorum invenerim in aliquo forefacto nemorum meorum, potero capere vadimonium, si mihi placuerit ; sed oportebit ut procedam per plegios : et si dictus homo cujus habeo vadimonium, petit ostensionem loci, oportebit quod ego sæpedictus Armiger vel meum mandatum eam concedat : et si forefactum cognoverit, oportebit quod emendet, videlicet pro quolibet animali 2. den. Turon. Si autem negaverit, gagiabit unum Escondium, et ego dictus Guillelmus vel meum mandatum capiam juramentum Escondii in domo Militum Templi de Marigneo per manum meam coram Templariorum, ad usus et consuetudines patriæ.
Infra :
Et si aliquos jam dictorum hominum vel hæredum suorum in dictis nemoribus meis secantes, vel in callibus animalia servantes invenerim, secationem vel servationem ad usus et consuetudinem emendabunt, vel etiam Escondibunt per manum meam, et manus hæredum meorum coram Templariis vel eorum mandato.
Excondire, Excundire, Idem quod Excondicere. Jacobus I. Rex Aragon. in Constitutionib. Catalaniæ MSS. :
Si aliquis nobilis aliquem Militem suum reptaverit, vel aliquam aliam querimoniam habuerit, et ipse Miles velit se Excondire de reptamento illo secundum Usaticos Barcinonenses, et de aliis querimoniis directum facere, secundum quod debuerit, et dominus Scondimentum suum, vel directum noluerit accipere, etc.
Alibi, se de bausia Excondire. Occurrit ibi non semel, et in Curia Generali Barcinon. sub Petro II. Rege Arag. cap. 22. ubi Excundire scribitur. Curia Generalis Catalan. ann. 1321 :
Quod possit fidem suam Excundire per batalliam.
Libellus Catalanicus MS. de Batallia facienda :
Et si aquell qui reptat es no vol venir à la Cort, ne Escundir sa fe, deu len forçar la Cort, etc.
Vide Probat. Hist. Turenensis pag. 35.